טיק ניאט האן, (1926-2022), היה נזיר בודהיסטי וייטנאמי מזרם הזן,
מורה, סופר, משורר, פעיל שלום, ומועמד לפרס נובל לשלום. טיק נחשב אבי תנועת “הבודהיזם המעורב”.
טיק הגה את מושג בודהיזם מעורב (Engaged Buddhism), אשר מבקש להשתמש בעקרונות האתיקה הבודהיסטית על מנת לחולל שינוי חברתי. התנועה עוסקת בעקרונות מאבק לא אלים, צדק חברתי ושלום, שוויון מגדרי, הגנה על מיעוטים נרדפים וצמצום העוני.
מתרגלים בודהיסטים מביאים את חוכמת התרגול שלהם, ותובנות מתורות המדיטציה והדרמה, לתוך המצבים בעולם האמיתי של סבל ואי צדק חברתי, פוליטי, סביבתי וכלכלי. מביאים חמלה, לב שליו ופתרונות מעשיים לבעיות שיש בעולם.
את רוב חייו בילה בגלות ממולדתו וייטנאם, בעיקר בצרפת, שם הקים מרכז וקהילה המוקדשת לעקרונות הבודהיזם המעורב ואי-אלימות הנקראת כפר השזיף (מנזר בודהיסטי ומרכז לריטריטים ולימודי בודהיזם, סביבה בה אנשים יכולים ללמוד את אמנות החיים בהרמוניה זה עם זה ועם כדור הארץ. במרכז התפתחה מסורת בודהיסטית המשתייכת לזרם הזן, אך המשלבת בה מחשבות ותרגול בודהיסטי קדומים מזרמים שונים).
טיק הוא אחד מנזירים הבודהיסטים המפורסמים ביותר בעולם. הוא פרסם למעלה מ-100 ספרים. החל ממדריכים קלאסיים על מדיטציה, מיינדפולנס ובודהיזם מעורב, ועד לשירים, סיפורי ילדים ופרשנויות על טקסטים בודהיסטים עתיקים.
יצירתו המשפיעה ביותר היא – “14 העקרונות של הבודהיזם המעורב”, בה מנה את עקרונות תורתו.
לפי תפיסתו, יצירת 14 העקרונות הייתה ניסוח מחדש של הטקסטים החשובים ביותר של המהאיאנה, (“המרכבה הגדולה” או “הכלי הגדול”), המכונה גם בודהיזם צפוני, הוא הזרם הגדול ביותר מבין הזרמים בבודהיזם. הוא דומיננטי במזרח אסיה, וספציפית בסין, טיבט, יפן), ובמיוחד מסוטרת הלוטוס, סוטרת היהלום, וכי תורתו היא ניסיון לחדש אלמנטים בודהיסטים שאבדו, כך שיתאם את החיים בעולם המודרני.
14 העקרונות של הבודהיזם המעורב.
- אל תהיה עובד אלילים או כבול לשיטה או דעה, תיאוריה או אידיאולוגיה כלשהי, אפילו לא בודהיסטית. שיטות מחשבה בודהיסטיות הן אמצעים מנחים; הם לא אמת מוחלטת.
- אל תחשוב שהידע שיש לך כרגע הוא אמת מוחלטת ללא שינוי. הימנעו מצרות אופקים, למד ותרגל אי-היאחזות בהשקפות כדי להיות פתוח לקבל נקודות מבט של אחרים. האמת נמצאת בחיים ולא רק בידע מושגי. היה מוכן ללמוד לאורך כל חייך. היה מוכן להתבונן במציאות בעצמך ובעולם בכל עת.
- אל תכריח אחרים, כולל ילדים, בכל דרך שהיא, לאמץ את דעותיך, בין אם בסמכות, איום, כסף, תעמולה או אפילו חינוך. יחד עם זאת, באמצעות דיאלוג מלא חמלה, עזרו לאחרים להתנער מקנאות וצרות.
- אין להימנע ממגע עם סבל או לעצום עיניים לפני סבל. תהיה מודע לקיומו של סבל בחיי העולם. מצא דרכים להיות עם אלה שסובלים, כולל מגע אישי, ביקורים, תמונות וצלילים. באמצעים כאלה, העירו את עצמכם ואחרים למציאות הסבל בעולם.
- אל תצבור עושר בזמן שמיליונים רעבים. אל תכוון למטרת חייך תהילה, רווח, עושר או הנאה חושנית. חיה בפשטות ושתף זמן, אנרגיה ומשאבים חומריים עם מי שזקוק להם.
- אל תתפח כעס או שנאה. למד לכבוש ולשנות אותם כשהם עדיין זרעים בתודעה שלך. ברגע שהם מתעוררים, הפנה את תשומת ליבך לנשימה שלך כדי לראות ולהבין את מהות שנאתך.
- אל תאבד את עצמך בהתפזרות ובסביבתך. תרגל נשימה מודעת כדי לחזור למה שקורה ברגע הנוכחי. היה קשוב למה שמופלא, מרענן ומרפא בתוכך ובסביבתך. שתול בעצמך זרעים של שמחה, שלווה והבנה על מנת להקל על עבודת השינוי במעמקי התודעה שלכם.
- אל תקבע מילים שעלולות ליצור מחלוקת ולגרום לקהילה להתפצל. עשה כל מאמץ ליישב ולפתור את כל הקונפליקטים, קטנים ככל שיהיו.
- אל תגיד דברים לא נכונים למען עניין אישי או כדי להרשים אנשים. אל תאמר מילים שגורמות לפילוג ושנאה. אל תפיץ חדשות שאינך בטוח בהם. אל תבקר או תוקיע דברים שאינך בטוח בהם. דבר תמיד בכנות ובצורה בונה. צבור אומץ לדבר על מצבים של אי צדק, גם כאשר הדבר עלול לאיים על ביטחונך.
- אל תשתמש בקהילה הבודהיסטית למען השגת רווח אישי, ואל תהפוך את הקהילה שלך למפלגה פוליטית. קהילה דתית, לעומת זאת, צריכה לנקוט עמדה ברורה נגד דיכוי ואי צדק ועליה לשאוף לשנות את המצב מבלי לעסוק בסכסוכים מפלגתיים.
- אל תייעד את חייך למה שמזיק לאדם ולטבע. אל תשקיע בחברות שמונעות מאחרים את הסיכוי לחיות. בחר ייעוד שיעזור להבין את אידיאל החמלה שלך.
- אל תהרוג. אל תיתן לאחרים להרוג. מצא כל אמצעי אפשרי כדי להגן על החיים ולמנוע מלחמה.
- אל תאחוז בשום דבר שאמור להיות שייך לאחרים. כבד את רכושם של אחרים, אך מנע מאחרים להרוויח מסבל אנושי או מסבל של מינים אחרים על פני כדור הארץ.
- אל תתעלל בגוף שלך. למד להתמודד עם גופך בכבוד. אל תסתכל על הגוף שלך כמכשיר בלבד. שמור על אנרגיות חיוניות (מיניות, נשימה, רוח) למימוש הדרך. לאחים ואחיות שאינם נזירים ונזירות- ביטוי מיני צריך להתקיים עם אהבה ומחויבות. בקשרים מיניים, היו מודעים לסבל עתידי שעלול להיגרם.
כדי לשמור על האושר של אחרים, כבדו את הזכויות והמחויבויות של אחרים. היו מודעים לחלוטין לאחריות של הבאת חיים חדשים לעולם. עשו מדיטציה על העולם שאליו אתה מביא ישויות חדשות.
טיק ניאט האן אומר:
“אנחנו חושבים שכאשר אנחנו לא עושים שום דבר אנחנו מבזבזים את הזמן שלנו, זה לא נכון. הזמן שלנו הוא קודם כל בשבילנו להיות. להיות, להיות מה? להיות חי, להיות שלו, להיות שמח, להיות אוהב. וזה מה שהעולם הכי צריך.
אנחנו מאמנים את עצמנו להיות. אם אתם יודעים את האמנות של להיות בשלום, להיות מוצק, אז נוצרת הקרקע לכל פעולה…היות והקרקע לפעולה היא להיות. איכות ההוויה קובעת את איכות העשייה. פעולה חייבת להתבסס על אי-פעולה”.
“הגעתי, אני בבית” פירושו: אני לא רוצה לרוץ יותר. רצתי כל חיי, ולא הגעתי לשום מקום. עכשיו אני רוצה להפסיק. היעד שלי הוא כאן ועכשיו, הזמן והמקום היחידים שבהם חיים אמיתיים אפשריים”.
“אני המשך, כמו שהגשם הוא המשך של הענן”.
“החיים שלנו צריכים להיות המסר שלנו”.
“מיינדפולנס מאפשר לך לחיות לעומק כל רגע שניתן לך לחיות”.
ספרים שתורגמו לעברית:
- זן ואמנות הצלת הפלנטה.
- לב ההבנה.
- אמנות החיים.
- נס התודעה המלאה.
באהבה גדולה
רבי